Sådan får du den ultimative klatrerejse

Som med så meget andet, starter den ultimative klatrerejse med forberedelse og afstemning af forventninger.

Er du en erfaren klatrer, der har været af sted før, er din forberedelse en anden end hvis du er nybegynder.

Det er også vigtigt, at du planlægger efter din form. Er du i god fysisk form og vant til at leve et aktivt liv, vil du selv som nybegynder kunne klare en mere vanskelig klatrerejse, end hvis du ikke er i så god form.

Klatreformer

Klatring er en massebetegnelse og der findes mange former for klatring. Hvad enten du klatrer på 3 meter høje klippeblokke, bestiger 8000 meter høje bjerge i eksotiske egne eller klatre på kunstige klatrevægge er det klatring. En 4 type klatring er isklatring på glechere og alpinklatring, hvor der også forekommer is og sne.

Tøj og sko

Noget af det allervigtigste er det rette tøj og sko. Hvad du skal have med, afhænger selvfølgelig af, hvilken klatrerejse du skal på. Det er selvfølgelig ikke det samme udstyr, der skal bruges til en tur til Kilimanjaro som det er til hvis du skal bestige et alpinbjerg. Det er ikke sjovt at gå i de forkerte sko. Et er, at det er ualmindelig ubehageligt at gå med vabler og blodige fødder, noget andet er at få forfrysninger, hvis skoene ikke er varme nok. Det samme gør sig gældende med tøj. Det kan være livsfarligt ikke at have det rette tøj på.

3 eksempler på klatrerejser

Der findes et utal af klatrerejser. Til en hver form og pengepung. Fra 2 dages ture til Kullen i Sverige til lange klatreture, der kan tage flere måneder og års forberedelser.

Herunder kommer 3 eksempler på en ultimativ klatrerejse.

  • Kilimanjaro

I Tanzania ligger det berømte bjerg, Kilimanjaro der er en oplagt klatretur. Det er ikke en teknisk svær klatretur og der findes mange rejsearrangører, der har denne tur på deres program. Det er dog ikke en tur der skal tages let på, selvom den ikke er teknisk hård. Udfordringen ligger i, at man stiger mange meter om dagen og risikoen for højdesyge er stor. Det anbefales at man bruger en ekstra på på opstigningen for at undgå højdesyge.

  • Klatring på Kalymnos

Den græske ø, Kalymnos er med sine mange bjerge, kløfter og sprækker perfekt til klatring. Der er på øen 2.700 klatreruter og der afholdes flere festivaler. Det er muligt at klatre hele året rundt, men det anbefales at gøre det om foråret og efteråret, da sommeren er meget varm. Der er en flok frivillige klatreentusiaster, der har lavet bolte der er til fri afbenyttelse. Det er muligt at finde klatremuligheder på øen til både begyndere og erfarne klatre.

  • Nepal

Nepal er et sandt mekka når det kommer til klatring. Her er noget for enhver smag. En tur rundt om Annapurna tager omkring 3-4 uger og er en fantastisk tur, der kan klares af de fleste, hvis de kan gå. På vejen rundt kan du tage en afstikker til Mount Everest Base camp, hvor turen op ad verdens højeste bjerg i sin tid startede.

5 træningsøvelser der forbereder dig på din klatretur

Klatring er en krævende sport, der kræver stort mentalt fokus kombineret med stærk fysik. Klatring kræver styrke i hele kroppen samt en god portion smidighed. Klatring handler om at lære at bevæge din kropsvægt så effektivt som muligt, så det vigtigste udstyr til klatring er en trænet krop, der kan løfte sig selv.

Pull ups

Armstyrke er vigtig for at kunne klatre, og det er derfor vigtigt at træne armene inden du begiver dig ud i hård klatring. Når du laver pull ups, er det en god idé, at du starter ud med et underhåndsgreb med fingrene pegende tilbage mod dig selv. Dette fungerer godt til at styrke biceps- og rygmusklerne. Prøv også at bruge et overhåndsgreb med fingrene vendt væk fra dig selv, da dette styrker en større del af din ryg.  

Bøj knæene og løft fødderne fra gulvet, indtil du hænger under stangen med dine arme fuldt udstrakte. Træk din krop op og vend efterfølgende tilbage til den samme position uden at lade fødderne ramme gulvet. For at få mest muligt ud af denne øvelse er det en god idé at du forsøger at trække dig langsomt op og langsomt ned.

Planken

Din core bruges næsten konstant, mens du klatrer. Stærke coremuskler komplimenterer næsten enhver anden kropsbevægelse, hvilket gør det lettere for musklerne i andre dele af kroppen at udføre deres job.

For at lave en planke skal du ned i at ligge med din vægt hvilende på underarmene i stedet for på dine hænder, som når du laver en armbøjning. Juster din krop, så den danner en lige linje fra dine ankler til dine skuldre og stram din mave og træk din mave tilbage mod din rygsøjle. Når du føler dig stabil, skal du holde denne position i 20 sekunder og gentag derefter øvelsen 3-5 gange.

Bar hangs

Det siger sig selv, at det at have god en god grebsstyrke er afgørende for klatring. At være i stand til at hænge fast på selv de mindste steder gør alle ruter lettere og åbner nye måder at tackle klatringen på. At have tillid til at dine hænder kan holde ordenligt fast, giver dig bedre tid og overskud til at planlægge dit næste træk på klatrevæggen

Grib fat i baren, du har og hæng med strakte arme og løft fødderne fra gulvet. Det er vigtigt at holde din krop så lige og så stille som muligt. Du kan reducere bevægelse ved at stramme din mave og dine ben.

Hæl hævninger

Selvom armene og dine coremuskler er vigtige for dine klatreevner, må du ikke glemme dine ben. Styrken af dine underben kan gøre en stor forskel for din klatring. Fodarbejde er i bund og grund halvdelen af de kontaktpunkter, du møder på en klatrevæg. Det er derfor vigtigt at kunne få et godt og stabilt fodfæste.

Hælhævninger er virkelig lette at lave, og du kan gøre det alle steder, så længe du står op. Stå ved siden af ​​en væg med fødderne i en behagelig afstand fra hinanden. Placer dine hænder på væggen for at stabilisere dig selv og løft derefter dine ben lige fra jorden og hold dine ben lige. Når du føler dig tryg ved din balance, kan du gøre det uden en væg.

4 bjerge der er enhver klatrers drøm

Er du vild med at klatre? Er du faktisk meget vild med det? Eller vil du gerne begynde at klatre? Kan du godt lide at klatre steder, der udfordrer dig? Som eksempelvis bjerge? Men søger du nogle bjerge, der er enhver klatres drøm? Og ved du ikke hvor, du skal finde dem?

Det kan du med denne guide – herunder kan du nemlig læse om, hvad klatring er, hvordan du finder udstyr til at klatre, og så kan du selvfølgelig læse om 4 bjerge til dig, der klatrer.

Hvad er klatring?

Klatring er en sport, der går ud på at bruge sine hænder og sine fødder til at klatre op ad klipper, bjerge og klatrevægge. Det er en forholdsvis ny sportsgren, selvom det selvfølgelig er blevet brugt i praksis i mange år, de steder hvor der har været brug for det.

At klatre er meget sundt for både krop og sjæl, da du år brugt masser af dine muskler og derved styrker kroppen, og samtidig kan det for mange føles meget meditativt at bevæge sig op og op og op – og ned igen.

Du kan i de fleste byer finde en klub, du kan melde dig ind i, hvor du kan lære at klatre og møde andre, der er interesserede i at klatre, ligesom du er. Du kan derefter vælge at tage det videre, så du begynder at bestige bjerge. Mere om det længere nede.

Hvordan finder jeg udstyr til at klatre?

Hvis du ønsker at finde noget udstyr til at begynde at klatre, kan du tage ned i din lokale klatreklub og spørge ad. Hvis det ikke er en mulighed, kan du med fordel søge på internettet. Her kan du søge på klatreudstyr, og så skal der nok dukke en masse brugbare sider op.

Derefter kan du skrive stikord ned og undersøge siderne en masse, og så kan du i sidste ende vælge det klatreudstyr, som du føler er nødvendigt og det bedste for dig. Til sidst er det bare om at gå i gang med at klatre.

4 bjerge til dig, der klatrer

Der findes et utal af steder, du kan klatre på, hvis du ønsker at udfordre dig selv – herunder får du 4 af dem i form af bjerge, du kan bestige:

  1. Kilimanjaro i Tanzania. Det er Afrikas højeste bjerg, og så er det faktisk en af de højeste steder i verden. Mange mennesker udfordrer sig selv og bestiger dette bjerg med stor succes og en stor oplevelse i baggagen – selvom det er hårdt.
  2. Island Peak i Nepal. Det er en af de bjerge, du skal vælge, hvis du er nybegynder, men stadig ønsker en hård oplevelse.
  3. Tofana de Rozes i Italien. En dejlig bjerghiking-oplevelse venter dig, hvis du vælger at bestige dette bjerg – og det gælder både, hvis du er nybegynder, og hvis du er mere hærdet.
  4. Mount Fuji i Japan. Fra toppen kan du se ud over Tokyo, og det er et must at bestige dette bjerg, hvis du rammer landet – det er desuden en af de letteste bjerge i verden at bestige, så vælg dette, hvis du er helt ny i faget.

Sådan Rejser Du Nemmest Med Alt Dit Klatreudstyr

Det at klatre er sjovt og udfordrende på samme tid. Ofte vil klatreturen være udendørs op af et bjerg eller lignende. Desværre er Danmark et fladt land. Særligt når man sammenligner vores landskab med de sydlige lande. Derfor vælger mange klatrere at rejse sydpå for at blive udfordret i forbindelse med deres passion for klatring. I henhold til rejsen, så kan man vælge, at medbringe alt klatreudstyret selv. Det kan dog ofte volde lidt problemer. Derfor vil vi i denne artikel komme lidt ind på, hvordan man rejser nemmest med alt klatreudstyret.

Hvor går rejsen hen?

Et af de første spørgsmål i henhold til rejse med klatreudstyr er destinationen. Skal du ud på en lang flyvetur til den anden side af jorden, eller er det blot en mindre tur til Østrig? I langt de fleste tilfælde i Europa er den nemmeste måde i en bil. Her kan alt klatreudstyret placeres i bagagerummet i bilen, hvorved du slipper for de forskellige krav, der ville være ved fx flytransport.

Vælger du at benytte flytransport til destinationen, så kan du måske være nødsaget til at betale for stor baggage. Alt afhængigt af hvad du skal medbringe på din klatretur. Går turen for eksempel til Franz Josef gletscheren, så kan du med fordel leje noget af udstyret i New Zealand. Der kan være flere komplikationer med noget af klatreudstyret, da det vil blive kategoriseret som våben, og dermed skal godkendes, inden det må medbringes på flyet. Sæt dig derfor grundigt ind i bagagereglerne ved det pågældende flyselskab, så der ikke opstår problemer på rejsen. Det gør blot rejseoplevelsen mindre god, og kan påvirke hele din klatretur.

Klatreudstyr til rejsen

Når destinationen og transportformen er bestemt, så skal man have udarbejdet en pakkeliste. Denne kan være lang og omfattende. Alt afhængigt af destinationen og terrænet, da svært terræn kræver særligt udstyr. Som udgangspunkt bør du altid pakke en god rygsæk, isøkse, crampon/steigeisen, klatreseler, skruekarabiner og nogle gode klatrestøvler. Udover dette, kan det være en fordel at købe noget godt klatretøj, så det er nemmere at bevæge sig på eksempelvis en klippevæg. Tilmed bør du også gøre dig nøje tanker omkring temperaturen ved destinationen. Her er det vigtigt at have varmt tøj med, hvis temperaturen er meget lav.

Når du har fundet frem til udstyr mv. så bør du kunne pakke det meste ned i en taske. Her kan du også med fordel købe en taske der er designet til formålet. Ønsker du ikke at medbringe alt udstyret selv, så er det også muligt at leje udstyret langt de fleste steder. Det er dog vigtigt at udstyret er i ordet, og derfor bør du kontrollere udstyret, som du lejer.

Vi håber at denne lille guide har hjulpet dig i forbindelse med rejsen med klatreudstyr. At klatre er en fantastisk sport, og den bør nydes med ordentligt udstyr, så sikkerheden er i orden. Så bliver turen altid bedre, når du ikke skal tænke på om udstyret nu holder til hele klatreturen. God klatretur.