
NemKonto er en nem og bekvem måde for virksomheder at modtage betalinger. Det er en digital konto, som er tilknyttet virksomhedens CVR-nummer.
Når en virksomhed opretter en NemKonto, kan den modtage betalinger fra det offentlige, herunder lønrefusion, momsrefusion og tilskud. Virksomheder kan også bruge NemKonto til at betale regninger til det offentlige, såsom skatter og afgifter. Dette behøver dog ikke at være en NemKonto, fordi man bare kan overføre fra enhver konto, der tilhører virksomheder. Du kan finde en oversigt over konti, som du kan få som NemKonto her: https://erhvervskontopris.dk/
Det er vigtigt at bemærke, at virksomheder kun kan tilknytte én NemKonto til deres CVR-nummer. Det er også vigtigt at sørge for, at alle oplysninger på NemKontoen er korrekte og opdaterede, da fejlagtige oplysninger kan resultere i forsinkede eller afviste betalinger. I Danske banker bliver dette dog gjort automatisk, og du skal derfor som udgangspunkt ikke bekymre dig om det. Har du en udenlandsk erhvervskonto, så skal du virkelig sørge for at dette kontonummer bliver holdt opdateret hos NemKonto.
Det er også vigtigt at huske på, at NemKonto kun kan bruges til at modtage betalinger fra det offentlige og ikke fra private virksomheder eller enkeltpersoner, så vidt vi er orienterede. Hvis en virksomhed ønsker at modtage betalinger fra private kunder, skal den oplyse kontooplysningerne “manuelt”.
Mange er også i tvivl om hvorvidt man skal have en NemKonto med det samme, når man stifter virksomhed. Dette skal man så vidt vi ved ikke med det samme, fordi du modtager først betalinger fra det offentlige, hvis du skal have penge tilbage. Der er dog et tilfælde, hvor din advokater der hjælper med stiftelsen ikke ønsker at udbetale din kapital til andre konti end din NemKonto (virksomhedens), og her bliver det pludselig meget vigtigt at få en NemKonto så hurtigt som muligt. Typisk er Revolut en meget hurtig mulighed for Danske virksomheder.